logo

Till startsidan Om företaget Våra maskiner Arbeten

Vi arbetar i Laisvall, Malmberget,Björkdal och Garpenbergsgruvan Norra.

Laisvallsgruvan
Laisvall ligger i Arjeplogs kommun i Norrbotten. Gruvan, som är en underjordsgruva, drivs av
Boliden AB. Man bryter främst bly, men även zink och silver. I Laisvall är vi 6 anställda på tre maskiner; två Cat 980G och reservmaskinen som är en Cat 980F.

Malmbergsgruvan
Den här gruvan ligger nära vårt kontor och drivs av
LKAB. Man bryter järnmalm under jord. Huvudnivån ligger just nu på 815 meters djup. Vi har 5 anställda här som lastar med två Cat 980G,och även här har vi som reservmaskinen en 980F .

Björkdalsgruvan
I Björkdal, som ligger i Kåge i Skellefteå kommun, ligger den här dagbrottsgruvan som drivs av Terra Mining. Den är Europas största guldgruva. Här lastar vi med vår
Cat 990, som reservmaskin har vi en Volvo L180C. Vi är 4 anställda i Björkdal.

Garpenbergsgruvan Norra
Gruvan ligger ca 20 mil från Stockholm, och drivs av
Boliden AB. Här bryter man silver och zink, brytningen sker på ca 1000 m djup . Lastmaskinen vi använder där, är en cat 972G. Här har vi 3 anställda.

Några exempel på tidigare specialarbeten

Hoppbacken i Gällivare
Från början var det tänkt att arbetet skulle utföras av 5 st bandgrävmaskiner, som skulle stå uppradade i branten och langa vidare massorna men vi gjorde en bedömning att vi skulle klara att utföra jobbet med vår TORO 500 dl i en extremt brant lutning 1:2. Jordmassor sprängdes loss och vi lastade och körde upp för branten och planerade till backen.

Bandgången Boliden Aitikgruvan
En bandgång för transportbandet till krossen i Bolidens Aitikgruva. Den första och enda gången det är lastat i en sådan brant lutning på en så lång sträcka (200m) lutning 1:4.

Malmbergsgruvan LKAB
Bandgången brann och det medförde att malmen skulle lastas ur gången lutning 1:3. Vi breddade även gången som var mycket smal och trång. Till detta använde vi vår Toro 350.